onsdag 11 maj 2011

För mycket av det goda...

Vit färg i mängder och klinkergolv

Alltså det går även att få för mycket av åtminstone det första. Det fick jag igår...tur att jag har målningsdetaljen i vår renovering på min lott annars hade jag nog aldrig blivit rehabiliterad från gårdagens trauma....

Vi har ju svärmor här på besök vilket innebär att jag kan dra iväg och fixa tex färg utan kidsen. Det gjorde jag igår och när jag kom hem placerade jag påsen med färgburkar i hallen där även Dagny befann sig varefter jag gick in i köket med en matkasse. Jag var borta ca 10 sekunder och när jag kom tillbaka till hallen sitter ettåringen i ett hav av vit färg. PANIK!!! Jag grabbade åt mig ungen, rusade svärandes in i badrummet samtidigt som jag ropar åt svärmor att hjälpa mig med Dagny (tur att hon är van vi oborstade tonåringar då min extremt höga stressnivå i detta läge gjorde det omöjligt för mig att låta eller ens bete mig hövligt).

Rusade vidare ut i vår nya hall och började skopa upp vit färg från det nya mörkgrå klinkergolvet (med mörk fog dessutom). Tack och lov att Dagny inte fick i sig något av färgen och att den var vattenbaserad. Spåren efter traumat är ljusa skiftningar i golvet på ca 4 klinkerplattor, spår av vit färg i fogarna på desamma, ett par jeans som aldrig blir sig själva igen samt en förstörd favviströja.

Känslan som upptog hela mig när jag såg vår lilla fröken sitta i en liter vit färg på vårt nylagda klinkergolv är näst intill obeskrivbar. Ordet för den är rätt och slätt PANIK.

Kan även konstatera att en färgburk som är fabriksstängd inte ska gå att öppna på 10 sekunder för en ettåring, hur fantastisk denna ettåring än må vara :) Själv får jag ägna åtskilliga sekunder åt att, med diverse verktyg, bryta mig in i näst intill inbrottssäkra burkar innan jag ska påbörja någon som helst målning. Men det är klart, hon är ju något utöver det vanliga vår lilla Dagny :D

Svärmor och 5-åringen gjorde en fantastisk insats, den ena hjälpandes med färgen och deń andra som ettårings-vakt.

Får se om jag vågar närma mig en färgburk idag...

Inga kommentarer: