onsdag 12 maj 2010

Sökkurs

I måndags hade vi vårt första tillfälle sökkursen, tack goa vännen som följde med och vaggade yngsta grynet!!

Det visade sig att det är kelpiedominans på kursen , kul tycker jag! Vi är sex stycken med lite blandad erfarenhet av sök, tre kelpiesar (Shelias kullsyster Sally, Terra och en hane från Vickulas), en schäfer, en vit herdehund och en rottis. '

Vi inledde med en kort teorigenomgång på klubben och for sedan ut till rutan vid körplan. Sist vi tränade provade vi en bågövning (hund+förare och figurant går i en vid båge ut till hörnet på rutan och efter lite lek lämnas figuranten och hund+förare "bågar" tillbaka till stigen) och då greppade hon inte alls vad vi sysslade med. Vinden var inte den bästa och hon fick inte fatt i figuranten förrän vi var ca 10 meter från legan. Efter det gjorde vi två vindövningar på kort avstånd som funkade klockrent.

Nåja, lika bra att prova bågövningen igen med övervakning från Lena och Lena! Vi tog med oss figgen ut till hörnet och hon busade lite med Terra. När vi gick tillbaka tittade Terra tillbaka några gånger och jag berömde henne varje gång. När vi kom till stigen vindade hon i den mycket trevliga motvind som kom från figgen!! När jag släppte henne tvekade hon lite men sedan for hon iväg i ilfart ut till figgen. När jag var på väg ut till figgen kom jag på att Terra inte har kampat med någon på avstånd från mig förrut. Hade inte behövt fundera på det, hon kampade som bara hon gör och snaskade karra helnöjd hos figgen!

Ska göra samma övning med samma figge nästa träning och gå vidare därifrån! Ska även börja med markeringsövningar vid sidan av söket, tanken är norskrulle men det får vi väl se :-)

På väg till förskolan igår tränade vi lite lydnad. Några backövningar med kontakt och kampbelöning och lägganden i rörelse. Hon är som vanligt på och snabb som attan. Längtar till besök av yngsta dotterns namne med matte i sommar, då ska vi drillas ordentligt!!

Inga kommentarer: