söndag 2 maj 2010

På g igen

Nu är jag i farten igen.

Har tänkt uppdatera bloggen länge men dagarna går och går...

Jag har börjat komma igång med träningen av den lillafyrbenta som i dagarna blev nio månader gammal. Förra helgen hade vi ett kärt återseende med Ewa som jag tränat alla mina hundar för. Ewa som både är en god vän och ett fantastiskt bollplank när det gäller hundträning var i Boden och hälsade på en valpköpare och tillika uppfödare. Det var verkligen roligt att ses igen och jag ser fram mot ett återbesök!! Jag och terroristen visade våra färdigheter och fick bra råd och tips för framtiden. Det kändes fantastiskt att träna igen, jag har ju fipplat lite till och från på egen hand förstås men det är en helt annan sak att träna med andra, jisses vilken kick!!

Eftersom att jag vet hur lätt det är att komma av sig igen så smider jag medan järnet är varmt, mao håll liv i motivationen!! Idag har jag och Terra tränat/påbörjat skogssök. Vi var ett gäng optimister (tack Jessica för att du drar igång träningarna!) som trodde att skogen hade tinat fram i Boden. Tji fick vi och även motion när vi vallade rutan som till stor del var täckt av ca 40 cm blöt och tung snö :-)

Terra fick en lugn men genomtänkt första övning (tack för hjälpen kära träningsvänner som sköter tänkandet...), jag lät henne vinda in figgen i koppel på ganska kort avstånd och sedan springa och leka. Egentligen handlade det väl om att se vilket intresse fröken svart har för söket. På första försöket var vi lite svamliga, men det är klart Terra visste ju inte vad som pågick. Nåväl när hon visade att det fanns något spännande i skogen uppmuntrade jag henne och gick ett steg i den riktning hon vindade, hon fattade galoppen och hittade Jessica, helt vild av lycka! Vi provade en gång till och hon hade definitivt fattat vad hon skulle göra, när hon fick vind på Jessica bogserade hon mig framåt den lilla kelpiegalningen. Jag släppte henne och hon kutade över stenen istället för runt den för att komma fram till Jessica och kampade som besatt.
Vi konstaterade att det är behändigare att kampa med en smågalen kelpie än med de stora starka schäferpojkarna i sökgruppen :-)

Jag är jättenöjd med Terra och ser verkligen fram mot sökkursen vi ska gå under våren, det ska bli sååå roligt! Jag är så glad i min lilla tokhund!!!

Inga kommentarer: