tisdag 8 juli 2008

Myggmat

Nu har vi varit ute i sökskogen igen. Tur att man är välförsedd med mygga, polo och keps....annars hade det mest varit ett evigt fäktande efter myggor istället för sökträning....

Idag har vi varit på Gruvberget och fått möjligheten att träna med våra instruktörers sökgrupp. Det innebär många goda råd och en chans att se hundar som inte är fullt så gröna som våra....

Rutan var ny för Fay så vi förenklade träningen en del. Vi gjorde en båge ut med första figgen, den andra var redan utlagd och gick sedan vidare när vi var kvar vid legan och blev fig tre.

Första skicket gick bra, ganska långsamt ut men rakt och fint. Andra skicket var svårare, Fay fattade inte riktigtvad hon skulle göra. Jag kallade tillbaka henne några gånger och skickade om. Hon var ute en lång stund och jag trodde att hon hade hittat så jag gick en bit ut i rutan och då kom hon på väg tillbaka. Jag belönade att hon hade jobbat och skickade henne igen. Hon gick stort sett förbi bredvid figgen utan att hitta. Jag kallade in henne och skickade om. Denna gång hittade hon. Det roliga är att hon hela tiden avänder näsan och inte slutar jobba. Vallhundar har en tendens att bli tittiga om de får möjligheten. Tackar inlärningen på sökkursen för detta!

Den andra figgen gick vidare och vi gick tillbaka till stigen och flyttade oss framåt i rutan. På sista skicket vek hon av mot den gamla legan, sprang ca 10 m och vek sedan tillbaka och gick rakt på figgen. Detta skick gick väldigt bra!

Vi ska till en annan rutan nästa gång, där man har lite bättre överblick. Blir spännande att se vad som händer då! Tror att jag prövar samma typ av övning fast men fyra figgar där den fjärde går ut när Fay inte ser.

Inga kommentarer: