lördag 12 juli 2008

Bruksprovskurs

Nu har vi varit ute på vårt första spår med bruksprovskursen. Det är bara att konstatera att det krävs lite engagemang för att få till spåret!!

Vi gjorde en grundövning som gick ut på att göra hunden intresserad av ett föremål, leka på en punkt i början av spåret, sätta bort hunden och gå ut ett kort spår (ca 100 m) och lägga föremålet som slut. Tanken är att hunden ska vara nyfiken på "lekpunkten", springa dit och leta reda på spåret när föremålet inte finns kvar på "lekpunkten".

Första spåret gick hyfsat bra, andra gick mindre bra och tredje försöket var katastrof! Fay tyckte att jag var himla märklig som höll på med den där pinnen och ville inte alls vara med.

Vår session i skogen slutade med två väldigt korta godisspår som gick bra.

Jag har funderat fram och tillbaka på hur jag ska göra och jag tror att jag kommer att lugna mig med söket med Fay ett tag bara för att få till spåret. Jag tar med mig Susa på söket och spårar med Fay under några veckor. Vi får se om det ger resultat. Om inte annat kanske jag får två sökhundar ;-)

Inga kommentarer: