onsdag 16 maj 2007

Kurs för Ewa

Vi har kursat för Ewa Andersson. Som vanligt helt enkelt underbart! Vår träningskompis Sofi har sagt något väldigt sant när hon undrade om vi gått hundkurs eller kurs i personlig utveckling. Tänk att man kan bli så inspirerad av att bara börja använda de små grå man har!

Ewa kom hit i torsdags och började sin Luleå-vistelse med att hålla föreläsning om inlärning och hundproblem. Vi var ca 40 st som samlats för att få oss lite hundkunskap till livs. Föreläsningen var jätteintressant och kommer förhoppningsvis att bli ett stående inlägg!

På fredagen träffades vi i Rutvik för att börja helgens drillning. Vi är ett härligt gäng som börjar bli väldigt sammansvetsade i vår träning. Som alltid är man rackarns nervös första träningspasset, nervositeten släppte dock väldigt fort tack vare att jag känner mig trygg i träningsgänget.

Vi tränade positioner och fritt följ. Tänk att vi utvecklades så fort bara på en helg. Äntligen har jag insett att min underbara vovve faktiskt inte är gjord av porslin, man kan ställa krav på henne! Många bra övningar hann vi med (ingångar, åttan och backa-följa) och jag tror att det var åttan som verkligen fick oss att komma ordentligt framåt!

Vi tränade även apportering. Jag har inte fattat att apportbocken varit så otroligt laddad för mig. Nu är det gripa-bära övningen i högervarv med plastapport, trästycke ellet något annat föremål som gäller. Bära kan hon, måste bara befästa det innan jag tar fram apportbocken!

Vi hann med en hel del platsliggningar och vi kom fram till att det som gäller för oss är korta avstånd och att ta henne på tassrörelser och nosningar redan nu. Alltså korrigera en nosning och berömma ett korrekt beteende och sedan vara snabb som attan på att lösa upp henne. Viktigt är att se till att få ut tiden ordentligt.

Vi har även hunnit spåra och insåg snabbt att lilla damen måste lära sig att inte vara nonchalant i spåret. Vi ska träna minispår med godis (ca 20 m, sele och koppel, hunden mellan fötterna och godis ca vartannat steg).

Tack till den inspirerande instruktören, mina fantastiska träningskompisar och våra underbara kockar och pressfotografer...helgen hade inte varit något utan er...

2 kommentarer:

Soffan sa...

Hej, vad roligt att du också har kommit igång med bloggandet. Ha det bra! Kram Sofi

C sa...

Hej! Visste inte att ni oxå finns här ute, skoj! Nu gäller det att vi tränar så att vi har något att skriva om, ha ha!! Kramar Camilla o Micro